03:00

december 17, 2009

Vaknar upp
klockan skriker, fast inte bokstavligen
03:00 är den
munnen utstöter ett ljud
som beskriver besvikelsen inuti
”Varför vaknar jag nu?”

Stiger upp
stapplar över flyttkartongerna
snubblar nästan
men bara nästan
famlar efter lysknappen i köket
gårdagen, dagen innan det och dagarna innan det
har jag inte diskat
så disken står högt i hoarna

Sträcker upp
armen efter det sista rena glaset
längst upp i skåpet, ett avlångt, högt ölglas
men jag skall, mot reglerna, dricka mjölk i det
jag har slutat med öl ändå
öppnar kylskåpet, hittar min röda oöppnade mjölk
tittar på datumet, har fortfarande en dag på mig
skakar den lite, inte för att jag behöver
bara för att det känns bra
men, då går det upp för mig
paketet är öppet
och mjölk strömmar ut över golvet

Kryper upp
i sängen igen
sluter ögonen
och somnar bort från allt

Lämna en kommentar